Saker att göra innan jag dör: #1
Köra Volvo hjullastare L330E, eller den som i folkmun är kallad 330ean.
Den är najs. Volvos flaggskepp inom hjullast, 50 ton tung produktmaskin som uppfyller all aktuell lagstiftning om emissioner.
330ean i korthet!
En liten specifikation (observa att dessa mått bygger på egna observationer och antaganden)
Motor - Volvo D16B LA E2
... Max. effekt vid varv/sek (varv/min) - 30,0 (1 800)
... SAE J1995 brutto, kW (hk) - 370 (503)
... ISO 9249, SAE J1349 netto, kW (hk) - 369 (502)
Brytkraft*, kN - 453,6*
Statisk tipplast, fullt svängd, kg - 31 490*
Skopvolym, m3 - 6,1 – 13,5
Timmergafflar, m2 - 5,5 – 6,3
Tjänstevikt, ton - 50,0 – 53,0
Däck - 35/65 R33 875/65 R33
4 Comments:
haha! jag visste inte att du hade lantisintressen. :D
Jag ser att du har intervallskattat tjänstevikten, vill gärna veta hur många observationer som du har byggt detta utifrån.. :)
Annars håller jag med dig, 330e är en bra maskin. Själv har jag en gång kört en sådan: http://www.westra-franeker.nl/websites/westra-franeker.nl/mediadepot/md220.jpg
Djävligt bra maskin, enkel midjestyrning på grund av extra hydraltank. Dessutom är den billig i drift.
en bra maskin absolut, men är den miljövänlig. Du har inte nämnt några brytvärden för koldioxidutsläpp. Dåligt Oskar
eric/ valde att intervallskatta för att uppgifterna gått isär endel på de mässor ja frågat och varit å kikat på, men det borde röra sig inom det intervallet (har ju endel att göra med vilken skopa som används också), ja skattade alltså för att få en hyffsad riktigt siffra. På tal om mässor, nån mer som ska på Denkmalmässan i Leipzig eller? Tydligen ska temat va lite mindre smidigare maskiner för stadsmiljö iår, kan bli rätt najs.
Härlig bild eric, vad tycker du om denna best som jag rattar då? http://www.gymnasiet.uddevalla.se/images/18.1ced821ffdff8771580007939/hjullastare.jpg
johan/ Angående miljövänligheten i 330ean. Den nya turboladdade 16-liters dieselmotorn ger maximalt vridmoment redan vid 1000 varv/min, vilket innebär låg bränsleförbrukning och extremt låga utsläpp. Kylvätskan i luftkonditioneringen är freonfri. Till och med oljepartiklar från vevaxelns ventilation avskiljs och återförs till motorn. Allt för att säkerställa att maskinen är så produktiv och så ekonomisk som möjligt, samtidigt som miljöpåverkan minimeras. Mer än 95 % av 330ean kan återvinnas - behöver jag fortsätta!?
Skicka en kommentar
<< Home